Епіграф до уроку:
«Не струмок! — море має
бути його ім'я».
Людвіг ван Бетховен
Тема. Крізь століття Йоган Себастьян Бах.
Мета. Визначити особливості
поліфонічного звучання музичного інструмента органа. З'ясувати значення
понять «поліфонія», «фуга». Формувати необхідні вокально-хорові навички та
вміння сприймати й інтерпретувати музичні твори
поліфонічного складу. Виховувати інтерес до поліфонічної, органної музики та
творчості Й. С. Баха, а також любов до природи і краси.
Музичний та візуальний
матеріал: Й. С. Бах. Органна фуга
ля мінор (слухання); «Степом, степом» (розучування); .
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: нотна дошка, магнітофон (музичний центр),
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Наш сьогоднішній урок буде присвячений композиторові, чиїм
улюбленим інструментом був орган... чия творчість на довгий час була забута...
чия музика зринула з небуття і зазвучала знову завдяки композитору Мендельсону (автору
відомого «Весільного маршу»)... композиторові, про творчість якого Л. Бетховен
сказав: «Не струмок! — море має бути його
ім'я»
Звучить музика Й. С. Бах
Йоганн Себастьян Бах (1685—1750) народився у
німецькому містечку Ейзенах, у музичній родині.
Його численна родина налічує близько 50 музикантів — органістів,
скрипалів, флейтистів, сурмачів, диригентів, композиторів, а також мірошників,
булочників, пастухів, які були безмежно закохані в музичне мистецтво.
Захоплення, музикою почалося з прапрадіда, який був будочником
і так полюбляв грати на цитрі, що навіть возив її із собою до млина.
Родинну музичну традицію продовжили сини Баха, яких розрізняли
за місцем проживання: «німецький» або «берлінський» Бах, «галльський»,
«міланський», який згодом став «лондонським»…
Отож, любов до музики почалася з дитинства. Батько навчав
хлопця гри на скрипці, а ще він співав у хорі.
У віці дев'яти років Йоганн Себастьян осиротів, і його
вихователем став старший брат Йоганн Крістоф. Він служив органістом у церкві і
продовжив музичні заняття із хлопчиком. Але ці уроки були дуже одноманітними і
нудними, а юний музикант прагнув справжньої, живої музики.
Якось він дізнався, що брат ховає у шафі зошит із творами
видатних композиторів. Понад півроку десятирічний хлопчик уночі, при місячному
світлі, переписував ноти, але одного разу Крістоф побачив це й відібрав
оригінали та копії. У розпачі Йоганн Себастьян вигукнув: «Коли так, я сам
напишу таку саму музику, напишу ще краще!». Брат лише розсміявся у відповідь...
Із п'ятнадцяти років Бах розпочав самостійне життя,
сповнене злигоднів, тяжкої принизливої одноманітної праці на багатіїв. Він
працював органістом і керівником хору в церкві.
Панство вважало його музику занадто серйозною, глибокою,
а відтак нудною. Церква — занадто живою, яскравою і світською. Нерозуміння і
неприйняття його творчості завдавало Й. С. Баху тяжких страждань..
Однак у нього були вдячні учні, дружна родина, гарні й
талановиті діти та улюблена музика, якій він присвячував кожну вільну
хвилину.
Бах, геніальний композитор і блискучий виконавець, усе
життя наполегливо працював над удосконаленням власної майстерності, вивчав
світову музичну культуру і народну музику, досконало знав Біблію, латину,
вільно спілкувався італійською, французькою мовами.
«Мені довелося багато вчитися, хто буде так само
старанним, досягне того ж»,— відповідав Й. С. Бах на питання щодо його таланту.
Останні роки життя великого композитора були нелегкими.
Ще в дитинстві, переписуючи вночі ноти, Бах серйозно зіпсував зір. Із роками
хвороба очей посилювалася. Після невдалої операції музикант узагалі осліпнув.
Він уже не міг писати і свої нові твори диктував, наче слова, залишаючи
нащадкам високі зразки вокально-інструментальної музики (переважно духовного
змісту), твори для оркестру, органа і клавіру.
Сучасники Баха швидко забули про нього... Лише через
довгі роки музику великого композитора відкрили заново, захоплюючись її
величністю, мудрістю, красою, досконалістю та глибиною невичерпної людяності.
Музичне послання Й. С. Баха пролетіло крізь віки і знайшло свого адресата.
Сьогодні ми познайомимося з одним із органних творів Й.С.
Баха— «Органною фугою ля мінор».
Улюбленим інструментом Й. С. Баха був орган. Могутнє, глибоке,
надзвичайно різноманітне звучання цього духового клавішного велетня найбільше
відповідало творчим уподобанням музиканта.
― Що ви знаєте про
інструмент орган?
Орган існував ще у стародавні часи у Греції, Римі,
Єгипті, а в Європі він з'явився у VII столітті. Спочатку орган супроводжував
церковні співи, а потім став інструментом, на якому виконують соло.
Удосконалюючись протягом століть, орган поступово здобув
славу «короля» музичних інструментів: у нього величезний діапазон звучання,
він може імітувати, тобто наслідувати «голоси» різних інструментів. У сучасних
органів до ЗО—40 тисяч дерев'яних і металевих труб і трубочок довжиною від 10
мм до 10 м!
Грати на органі складно: органіст має впоратися з
кількома клавіатурами для рук (мануалами) та ножною клавіатурою (педаллю) і
переключати тембри інструмента.
Бах був віртуозним органістом. За легендою, він навіть
умів виконувати соло лише ногами - на педалі органа.
Композитор був скромною людиною та мав неабияке почуття
гумору. Переказують, що якось він зіграв органну прелюдію своєму учневі, який
став вихваляти чудове виконання, на що Бах сказав, що треба тільки натискати
на відповідні клавіші, а інше орган зробить сам!
Органна творчість Й. С. Баха велика і різноманітна, у ній
досконало розроблені жанри фантазії, сонати, прелюдії, фуги... Усупереч
церковним традиціям, у своїх органних творах композитор прагнув піднести силу
людського духу. Сьогодні ми познайомимося з однією із органічних фуг Баха —
органною фугою соль мінор. Що ж означає слово фуга?
Звернімося до словничка.
Фуга (від лат. fuga — біг, утеча) —
поліфонічний твір, у якому одна або кілька тем послідовно звучать у всіх
голосах.
Фуги бувають три-, чотири-і п'ятиголосні.
Фуга — один із найскладніших і найцікавіших жанрів музичного
мистецтва. Фуга будується за суворими законами; без перебільшення —
з математичною точністю. Жанр фуги можна назвати вищою математикою в музиці.
Часто фуга є частиною маленького циклу: їй передує прелюдія або токата.
Й. С. Бах створив величезну кількість фуг, серед
яких два цикли клавірних, прелюдій і фуг (48), написаних у всіх
мажорних і мінорних тональностях. Ці твори є в репертуарі майже кожного піаніста.
У творчості Баха ця поліфонічна форма посідала центральне місце. Він написав понад 400 фуг. У цьому поліфонічному
жанрі йому не було рівних.
— Послухайте, як звучить основна тема фуги соль мінор.
Учитель награє тему;
Чи створює фрагмент теми вичерпне враження? Чи розкриває
він характер музики Баха? Певно, що ні.
— Послухайте фугу
повністю.
— Кожне проведення теми відзначайте
підняттям руки: у верхніх голосах — вищим, у нижніх — нижчим.
3. Слухання «Органної фуги ля мінор».
Аналіз-інтерпретація музики.
— Яке враження справила на
вас музика фуги?
— Чи розумієте ви музику, яка написана
майже 200 років тому?
— Який характер цієї музики?
— Як проходить розвиток теми у творі?
Скільки разів звучала тема?
Музику такого складу називають поліфонічною. На відміну від канону, тема у
фузі проходить імітаційно — не залишається незмінною, а може, варіюватися,
розвиватися.
Звернімося до словничка.
Поліфонія (від грец. polyphonia — багатозвучність) — одночасне гармонійне поєднання й
розвиток двох або кількох самостійних мелодій (голосів). До поліфонічних творів
належать канон, фуга, хорал, інвенція, токата.
3. Гра «Диригент». Уявіть, що ви — диригенти.
— Передайте характер
музики пластичними рухами руки.
4. Розучування пісні А. Пашкевича «Степом, степом»(перший куплет).
― Якими настроями і
почуттями сповнена ця пісня?
― Який образ відчувається
в цій пісні?
5. Підсумок уроку.
― Музиці якого композитора
був присвячений наш урок?
Музика Баха — це музика вражаючої драматичної сили, яка захоплює,
зачаровує, поглинає. Музика, в якій всеосяжно та яскраво розкривається
невичерпний світ людських почуттів. Музика, в якій живе світло душі старого
мудрого Баха.
Бах казав: «Мета музики — зачіпати струни сердець». Чи зачепила музика
Баха струни вашого серця?
Схиляючись перед генієм співвітчизника, Л. Бетховен говорив про
Й.С.Баха: «Не струмок! — море має бути його ім'я».
Прізвище Бах співзвучне німецькому слову «струмок». Проте в тогочасній
Німеччині поступово воно стало означати «музикант» : усіх Бахів називали
музикантами, а всіх музикантів — Бахами.
Прочитайте та запам'ятайте ці рядки:
Нам любий Бах... ,
Та як про це сказать?
Не те, щоб нині музики не стало,
Але такого чистого кристалу
Не дарувала неба благодать.
Які ж у ній гармонії палкі,
Яка ж оце всеобіймуща совість,
Яка і досі незбагненна повість
Про мою душу, ввергнуту
в віки!
(Микола Ушаков, пер. Ж. Храмової)
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
6. Домашнє завдання.
Слухати музику за власним вибором. Звернути увагу на звучання поліфонічної
музики, відобразити свої враження від музики Баха у віршах, замальовках тощо.
7. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання одного із творів Баха,
обраного за їхнім бажанням.
Немає коментарів:
Дописати коментар